Välkommen till vår sajt

Är du intresserad av hälsa och träning? Då har du kommit helt rätt! Hos oss kommer du hitta mängder av intressanta och lärorika artiklar och guider inom detta område. På så sätt kan du få idéer och inspiration för att skapa en hälsosammare livsstil med hjälp av bra mat och aktivitet. Vi hoppas vi kommer kunna vara till hjälp!

Vanliga idrottsskador

Vanliga idrottsskador

Att överbelasta sin kropp är vanligt vid idrottande, då det ofta innebär att specifika muskelgrupper överanvänds. Hälsporre, hälseneinflamation, sträckningar och löparknä är några av många idrottsskador som är vanliga. Nästan alla svenskar har någon gång haft en idrottsskada och det kan vara väldigt smärtsamt. Därför är det viktigt att behandla idrottsskadorna för att minska obehag.

Idrottsskador likväl som arbetsskador har mycket gemensamt, men framför allt att båda typerna av skador har sitt ursprung i en överbelastning av att arbeta och använda samma kroppsdel för mycket. Det skapar förslitningar som tillslut blir skador. Inom idrottsskador brukar man tala om två olika typer av idrottsskador, där den ena typen är skador som byggs upp under en längre period och där smärtan byggs på, och den andra är idrottsskador som sker plötsligt. En bra tanke att ha i bakhuvudet är att skadorna beror på vilken sport som utövas, då vissa idrottsskador är vanligare och i artikeln nedan kommer några av de vanligaste idrottsskadorna i Sverige nämnas.

Idrottare som inte vill riskera att få några idrottsskador bör hålla sig borta från fotboll. I Aftonbladets artikel [https://www.aftonbladet.se/halsa/a/L0ojOV/fotboll-skadar-flest ] beskrivs att fotboll är sporten där flest får idrottsskador såsom muskelbristningar, knäproblem och fotproblem. Det är därför många specialister råder idrottare att vara aktiva i flera olika sporter, då det ökar chansen till att undvika idrottsskador. Anledningen ligger i att varje idrott anstränger specifika muskelgrupper, men genom att variera idrotterna som utövas så blir sannolikheten till överbelastning mindre.

Hälsporre och hälseneinflammation

Just fötterna är en kritisk kroppsdel gällande idrottsskador, då nästan alla sporter har element där belastning på fötterna är en del av idrotten. Vare sig det handlar om löpning, fotboll, dans, skidåkning eller tennis, så utsätts fötterna för kritiska rörelser som kan orsaka skador. Hälsporre och hälseneinflammation är därför förekommande idrottsskador om idrottaren tränar på hårt underlag, har dåliga skor eller bristande muskulatur i fötterna. Den här idrottsskadan är mer utav typen där smärtan byggs upp, vilket innebär att det är rekommenderat att kontakta kunniga inom området för att idrottsskadan inte ska bli permanent. På https://idrottsskadespecialisterna.se/behandling/halsporre-plantar-fasciit/ kan man få vägledning i olika lösningar till att minska smärtan i fötterna och få hjälpmedel som motverkar eventuella framtida problem med idrottsskadan.

Muskelbristning och sträckning i muskel

Även om man som idrottare är noggrann med uppvärmning så är det inte helt ovanligt att musklerna överbelastas, vilket ibland resulterar i avslitna muskelfibrer. Den här idrottsskadan är förekommande inom alla idrotter och kan ske både plötsligt och successivt. Att sträcka en muskel är väldigt förekommande, men också väldigt smärtsamt. Vid sin första sträckning är det en god idé att fokusera på att muskeln får läka, för annars är sannolikheten stor att den här idrottsskadan kommer hänga kvar under flera år.

Löparknä

Likväl som problem med fötterna, så är löparknä och knäproblem något som är vanligt inom många sporter. Löparknä förvillas ofta med löpning, men är vanligt inom andra sporter också. Löparknä orsakas oftast av att en person överbelastar sina knän och att personen ännu inte har byggt upp en funktionell muskulatur kring knän och i bål. En bra lösning är därför för den som har löparknä att kontakta en specialist. Troligtvis kommer rekommendationen vara att välja mjukare underlag att löpa på, samt att stärka muskulaturen kring knän, magen och ryggen.

En investering i hälsan

En investering i hälsan

Under de senaste decennierna har allt fler gym öppnat runt om i landet. Utvecklingen har varit i det närmaste explosionsartad och idag har alla människor som bor i städer ett gym alldeles i närheten. Gymmen är i regel öppna året runt och många av dem har dessutom mycket generösa öppettider, vissa har till och med öppet dygnet runt. När det gäller tillgängligheten för träning så finns det med andra ord inte så många ursäkter kvar för den som inte går på gym regelbundet.

Trots detta så är det fortfarande människor som helt låter bli att träna, eller motionerar alldeles för lite. En förklaring kan vara att ett medlemskap på ett gym kostar pengar och det är inte alla som tycker sig ha pengar över till träning. De allra flesta gym ger dock medlemmar möjligheten att välja mellan till exempel månadsavgift och klumpsumma eller mellan olika typer av medlemskap. Även om en större summa att betala på en gång för ett medlemskap kan verka dyrt så är det ibland lite mer förmånligt än månadsbetalning (som kan ha en administrationsavgift inbakad varje månad). Ett tips för dig som tycker att den dåliga ekonomin hindrar dig från träning är därför att antingen spara ihop till ett medlemskap eller Läs mer hos Lendify om hur du kan få hjälp med finansieringen.

Många fördelar med träning

Om du tränar regelbundet så kommer du snart få avkastning på den ekonomiska investering du gjort. Idag vet man att regelbunden motion har många fördelar och påverkar människor positivt på flera olika områden.

  • Du blir lyckligare. Redan efter det första riktigt ansträngande träningspasset kommer dopaminet som utsöndras få dig att känna dig lugn och glad. Långsiktigt så har motion visats vara ett utmärkt sätt att både lindra och undvika depression.
  • Du blir smartare. Den sänkning av stressnivåer i som träning medför gör att man kan tänka klarare och mindre förhastat. Dessutom har forskning visat att regelbunden träning gör att man får lättare att lära sig nya saker samt att minnet förbättras.
  • Du orkar mer. Det kan låta som en motsägelse, men att regelbundet göra av med mycket energi genom intensiv träning gör att din kropp med tiden kommer orka mer – både på och utanför gymmet.
  • Du lever längre. Eftersom åderförkalkning, övervikt och högt blodtryck är potentiellt livshotande tillstånd som motverkas av motion så kan du räkna med ett längre och friskare liv med träning.

Välj din egen träningsform

På ett komplett gym hittar du idag mycket mer än bara fria vikter. Oftast finns en rad olika maskiner även för konditionsträning som till exempel trappmaskiner, löpband eller motionscyklar. Eller varför inte träna i grupp på ett träningspass lett av en utbildad instruktör som ser till att träningens intensitet hela tiden ligger på en nivå som ger optimala resultat. Med andra ord hittar alla något som passar oavsett hur den personliga smaken eller de egna målen ser ut.

Glöm inte att det viktiga är att man faktiskt tränar och inte vilken typ av träning man ägnar sig åt samt att de allra första positiva effekterna kommer redan efter det första träningspasset.

Hälsosamma sallader

Hälsosamma sallader

I en värld där allt mer går ut på att tänka, välja, äta och leva klimatsmart behövs enkelhet, tillgänglighet och valmöjlighet. Vi lever allt hälsosammare samtidigt som vi stressar allt mer, en paradox som är svår att komma till bukt med.

Ensam är det svårt att förändra världen, men tillsammans går det. Bit för bit, eller kanske tugga för tugga. För den här artikeln ska handla om vad vi stoppar i oss och hur vi kan göra nyttig mat mer tillgänglig, mer prisvärd och mer attraktiv.

Snabbmat – vad är det egentligen?

Måste snabbmat vara onyttig, ohälsosam mat som köps från en lucka som nås ifrån ett nedvevat bilfönstret? Mat som köps sittandes i en bilkö med bilar som alla går på tomgång, minut efter minut… Nej, självklart inte, men det krävs en hel del nytänkande och egenintresse för att förändra vår syn på vad snabbmat är.

Framförallt behövs det någon som brinner för att göra hälsosam mat mer tillgänglig och mer bekväm. Som [David von Laskowski VD + David von Laskowski supertalang], supertalang och vd på Greenfood. Företagets koncept med självplock av sallader, frukter, bär och grönsaker har blivit en succé i såväl Norden som i Europa. Greenfood har lyckats med konststycket att göra sallad till snabbmat, framförallt genom att göra den tillgänglig och riktigt fräsch.

Greenfoods salladsbar bygger på att konsumenten själv plockar ihop sin sallad, vilket innebär att var och en kan få exakt det den vill ha för dagen: en kryddig libanesisk quinoasallad, en tacokycklingsallad med färsk majs och bladspenat, Mojo Rojo bönröra med keso, bulgur och fetaost eller varför inte en blandsallad med räkor, ägg och härligt söta plommontomater!

Tips på hälsosamma och goda sallader

En sallad kan vara så mycket mer än en bunt gröna blad i olika former och storlekar. En sallad kan vara en hel måltid, ett tillbehör, ett garnityr alternativt en för- eller efterrätt. Det kan vara något man själv odlar, något man köper i livsmedelsbutiken, på torget eller hos den lokala grönsakshandlaren. Oavsett när, var och hur man får tag i sin sallad finns det en hel del att lära sig om olika sorters sallader, inte minst när det gäller smaker, texturer och färger.

Tre tips på riktigt goda och hälsosamma sallader:

– Ceasarsallad med kyckling

Hemligheten bakom en riktigt god Ceasarsallad är dressingen, som ska innehålla ansjovisfileer för att få kallas Ceasardressing. Basen är gjord på äkta majonnäs, worcestershiresås och citronsaft som blandas med hyvlad parmesanost och vitlök. Den som vill hålla en nyttigare linje kan använda lättmajonnäs och dra ner på mängden ost.

I botten ska det vara krispig romansallad, brödkrutonger och knaperstekt bacon. Grillad kycklingfile är oftast ett tillval när man beställer en Ceasarsallad på restaurang, och kycklingen gör absolut salladen till en komplett måltid.

– Bulgursallad med kikärtor

Bulgur är ångkokta, torkade och krossade vetekärnor som är både närings- och fiberrika. Bulgur kommer från Mellanöstern och tillagas ofta med saffran eller gurkmeja. Det är busenkelt att laga och passar till allt. Blanda i ett par deciliter kikärtor, soltorkade tomater i olja och finhackad rödlök. För extra sälta är fetaost ett perfekt val.

– Endivesallad med valnötter

Det enda som behövs för att göra en riktigt god Endivesallad är en vinägrettdressing med honung och Dijonsenap, smulad fetaost och rostade valnötter. Det här är en supergod förrätt alternativt ett fullgott tillbehör till en grillad fisk,- kyckling- eller köttbit.

Se dock till att du investerar i en bra grill som fungerar ordentligt, annars är risken att det inte blir så bra oavsett vad du väljer att laga för mat. Vi kan rekommendera en grill från populära bluegaz.se som har blivit testvinnare flera år i rad. Där kan du enkelt grilla och få till fisk, kyckling eller en köttbit. Så med det tackar vi för oss med det här inlägget. Har du några frågor så tveka inte att höra av er. Förhoppningsvis kommer det fler liknande inlägg kring matvanor.

5 fördelar med styrketräning

5 fördelar med styrketräning

Det finns många anledningar till att börja med styrketräning, om du inte redan gör det. Många tror att det bara är musklerna som påverkas av regelbunden styrketräning, men så är det faktiskt inte – även vitala organ och viktiga funktioner i kroppen mår bra av det. Dessutom kan styrketräning vara avgörande för den som vill gå ner i vikt, och faktiskt behålla den nya vikten på lång sikt. I den här artikeln ska vi ge dig fem viktiga fördelar med denna typ av träning. Kanske kan detta motivera dig till att börja med styrketräning redan idag.

1.   Starkare hjärta

Den första, och kanske viktigaste, fördelen med styrketräning är att ditt hjärta blir starkare. Hjärtat är trots allt en muskel, som även den blir starkare i och med att resten av kroppen blir det. Genom att stärka det här organet kan du minska risken för farliga hjärt- och kärlsjukdomar, vilket faktiskt är den vanligaste dödsorsaken bland svenskar idag. Forskning visar att de som styrketränar minst tre gånger i veckan kan minska sitt diastoliska blodtryck och risken för hjärtattack med 15 procent, samt stroke med 40 procent, på bara två månader.

2.   Ökad metabolism

Muskler bränner fett och ju mer muskler du har, desto mer fett kommer du att bränna. Denna förbränning sker dock inte bara under träning, vilket många tror, utan den sker faktiskt dygnet runt, även i vila. Genom att bygga muskler kan du alltså förbättra din metabolism och bränna mer fett under hela dygnet. Detta kommer i sin tur att hjälpa dig att faktiskt behålla vikten även på lång sikt.
Styrketräning underlättar dessutom på andra sätt vid viktminskning, till exempel då det förhindrar att kroppen bryter ner muskler i processen.

3.   Starkare skelett

Det är inte bara muskler och hjärta som blir starkare när du styrketränar – självklart påverkas även ditt skelett. I och med att du blir äldre minskar din benmassa, vilket gör att benen blir svagare och risken för benbrott ökar. Om du däremot styrketränar regelbundet kan du faktiskt öka kroppens benmassa effektivt. Dessutom kan du höja nivåerna av osteokalcin, ett protein som behövs för att öka bentillväxten. Om du vill hålla dig stark, både nu och på ålderns höst, bör du alltså överväga att styrketräna med jämna mellanrum.

4.   Mer energi

Styrketräning har också positiva effekter på humöret. Inte nog med att du blir gladare då träningen frigör endorfiner, du får dessutom mer energi i din vardag. Det må låta märkligt, men ju mer du rör på dig och aktiverar kroppen, desto mer energi får du tillbaka. Det finns dessutom många studier som visar att träning av denna typ kan lindra, ibland till och med bota, psykisk ohälsa som ångest och depression. Med andra ord är det inte bara kroppen som förbättras av regelbunden träning, även psyket får sig en riktig boost.

5.   Bra för hjärnan

Styrketräning gör dig gladare och piggare, men detta är faktiskt inte allt. Även ditt minne och din koncentrationsförmåga kan förbättras om du tränar regelbundet och får upp pulsen.

Kombinera med näringsrik kost

Som du säkert vet kan du förbättra din hälsa avsevärt med hjälp av styrketräning. Dock är det viktigt att du tränar på rätt sätt för att faktiskt se resultat. Ta gärna hjälp av en personlig tränare för att få tips och råd, i alla fall i början.

Du kommer dessutom inte att se några resultat om du inte äter rätt under tiden du styrketränar. Kroppen behöver såklart bra bränsle för att prestera optimalt. Ät hälsosam och näringsrik kost för bästa resultat!

Styrketräning: Bli starkare, mer tonad och hälsosammare

Styrketräning: Bli starkare, mer tonad och hälsosammare

Styrketräning har många olika fördelar, både för kropp och sinne. Om du vill få ut så mycket som möjligt av din träning kan ett tips vara att kombinera styrketräning med konditionsträning. Självklart bör du även se till att äta rätt för att snabbare se de resultat du eftersöker. I denna artikel ska vi titta lite närmare på styrketräning, och hur denna typ av träning kan förbättra din hälsa.

Varför ska man styrketräna?

Styrketräning är en fantastisk motionsform. Inte nog med att du blir starkare rent fysiskt, du blir även gladare, piggare och din hjärnkapacitet förbättras. Detta kommer att förenkla många moment i din vardag, inte minst när du blir äldre. Genom att bygga muskler kan du dessutom förbättra kroppens fettförbränning, vilket förstås har positiva effekter på både in- och utsida. Som med all träning minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Underlättar viktminskning

Om ditt mål med träningen är att gå ner i vikt kommer styrketräningen att göra underverk. Genom att bygga muskler kan du, som tidigare nämnt, öka kroppens metabolism och förbränna fett i en snabbare takt, till och med när du ligger och sover. Styrketräning förhindrar dessutom att kroppen bryter ner muskler (vilket den gör vid enbart konditionsträning) och hjälper dig därför att underhålla din nya vikt.

Kombinera med konditionsträning

För bästa resultat bör du kombinera styrketräning med konditionsträning. Dock behöver det inte röra sig om löpning eller annan högintensiv motion – cirkelträning går minst lika bra. Faktum är att en del studier visar att cirkelträning har minst lika bra effekt på konditionen som löpning har. Så länge du får upp pulsen och flåset räknas det som konditionsträning. Ha detta i åtanke när du sätter upp dina framtida styrkepass.

Ät rätt före och efter träning

Det sägs att magrutor lagas i köket och detta är ingen myt. Styrketräning är energikrävande och därför är det viktigt att kroppen får i sig rätt bränsle. Vad du ätit dygnet innan passet är viktigare än vad du äter precis innan – faktum är att en PW på tom mage ger mycket hög fettförbränning! Efter träningen behöver musklerna tillgång till protein för att inte brytas ned. Då kan ett proteinrikt mellanmål vara bra.

Så kommer du igång

Det finns som sagt en hel del fördelar med styrketräning. Så hur kommer du egentligen igång? Det bästa är att besöka ett gym och testa dig fram. Pröva olika maskiner och träningsformer för att hitta det som passar just dig. Du kan också få inspiration, råd och tips av en personlig tränare. All information du behöver gällande kost och styrkeövningar finns kostnadsfritt på nätet. Det viktigaste är dock förstås att ha roligt!

Program för en hälsosam livsstil

Program för en hälsosam livsstil

En hälsosam livsstil är något de flesta eftersträvar, men vad innebär det egentligen? Det finns många faktorer som påverkar, men de allra största är kost, träning, sömn och glädje. Att undvika stress är också en nödvändig del, så att man inte riskerar att gå in i den ökända väggen. Vi ska titta närmare på vad en hälsosam livsstil kan innebära, samt hur du kan utforma ett långsiktigt, personligt program.

Kost och träning

När gemene man tänker på en hälsosam livsstil är det ofta framförallt kost och träning som dyker upp. I ett stressigt samhälle med höga prestationskrav på individen kan det ibland vara svårt att hinna med att prioritera hälsan, och att ge kroppen den mat och motion den behöver för att må bra. Men med hjälp av rätt kost och träning kan du uppnå din fulla potential! Det är inget program för den som gillar att t.ex. beställa cake pops munsbitar att äta till fredagsmyset. Utan här pratar vi om att prioritera nyttigheter som kanske då även inte alltid är så gott som man kan önska.

Rätt hälsoprogram för rätt individ

Vad är då rätt kost och träning för att uppnå en hälsosam livsstil? Det finns inget enkelt svar på den frågan och börjar man söka runt på internet hittar man många olika tankar och åsikter i frågan. Vilken kost och motionstyp som är rätt för dig behöver inte vara rätt för någon annan. För att uppnå en hälsosam livsstil kan det därför vara värt att ta hjälp från experter och proffs.

Ett program ger struktur

Vill du skapa en mer hälsosam livsstil, men har svårt att komma igång på egen hand? Då finns det olika program som kan hjälpa dig på traven. Dessa program är anpassade efter dig och dina behov av en expert, och de innehåller individanpassade scheman för kost och träning. Att följa ett program innebär struktur vilket underlättar mycket då du inte behöver ta några beslut själv, utan endast kan lita på din plan.

Förlita dig på programmet

Att börja mixtra med kost, träning och sömn för att uppnå en hälsosam livsstil på egen hand kan vara farligt. Det handlar inte om att skapa restriktioner i livet, utan om att öka på det som är bra för dig. Därför är det viktigt att följa ditt program till punkt och pricka, för att du ska få de resultat du vill ha, och undvika skador eller problem.

Uppnå en hälsosam livsstil

Med hjälp av ett hälsoprogram kan du alltså förändra ditt liv till det bättre. Genom experter och proffs får du ta del av kunskap och erfarenhet som för dig närmare en hälsosam livsstil. Det är enklare att följa en given struktur, istället för att fatta beslut själv eller gå lite på måfå. Använd en sökmotor som Google eller Bing, för att hitta en personlig tränare eller kostrådgivare i din närhet. Lycka till!