Välkommen till vår sajt

Är du intresserad av hälsa och träning? Då har du kommit helt rätt! Hos oss kommer du hitta mängder av intressanta och lärorika artiklar och guider inom detta område. På så sätt kan du få idéer och inspiration för att skapa en hälsosammare livsstil med hjälp av bra mat och aktivitet. Vi hoppas vi kommer kunna vara till hjälp!

5 fördelar med styrketräning

5 fördelar med styrketräning

Det finns många anledningar till att börja med styrketräning, om du inte redan gör det. Många tror att det bara är musklerna som påverkas av regelbunden styrketräning, men så är det faktiskt inte – även vitala organ och viktiga funktioner i kroppen mår bra av det. Dessutom kan styrketräning vara avgörande för den som vill gå ner i vikt, och faktiskt behålla den nya vikten på lång sikt. I den här artikeln ska vi ge dig fem viktiga fördelar med denna typ av träning. Kanske kan detta motivera dig till att börja med styrketräning redan idag.

1.   Starkare hjärta

Den första, och kanske viktigaste, fördelen med styrketräning är att ditt hjärta blir starkare. Hjärtat är trots allt en muskel, som även den blir starkare i och med att resten av kroppen blir det. Genom att stärka det här organet kan du minska risken för farliga hjärt- och kärlsjukdomar, vilket faktiskt är den vanligaste dödsorsaken bland svenskar idag. Forskning visar att de som styrketränar minst tre gånger i veckan kan minska sitt diastoliska blodtryck och risken för hjärtattack med 15 procent, samt stroke med 40 procent, på bara två månader.

2.   Ökad metabolism

Muskler bränner fett och ju mer muskler du har, desto mer fett kommer du att bränna. Denna förbränning sker dock inte bara under träning, vilket många tror, utan den sker faktiskt dygnet runt, även i vila. Genom att bygga muskler kan du alltså förbättra din metabolism och bränna mer fett under hela dygnet. Detta kommer i sin tur att hjälpa dig att faktiskt behålla vikten även på lång sikt.
Styrketräning underlättar dessutom på andra sätt vid viktminskning, till exempel då det förhindrar att kroppen bryter ner muskler i processen.

3.   Starkare skelett

Det är inte bara muskler och hjärta som blir starkare när du styrketränar – självklart påverkas även ditt skelett. I och med att du blir äldre minskar din benmassa, vilket gör att benen blir svagare och risken för benbrott ökar. Om du däremot styrketränar regelbundet kan du faktiskt öka kroppens benmassa effektivt. Dessutom kan du höja nivåerna av osteokalcin, ett protein som behövs för att öka bentillväxten. Om du vill hålla dig stark, både nu och på ålderns höst, bör du alltså överväga att styrketräna med jämna mellanrum.

4.   Mer energi

Styrketräning har också positiva effekter på humöret. Inte nog med att du blir gladare då träningen frigör endorfiner, du får dessutom mer energi i din vardag. Det må låta märkligt, men ju mer du rör på dig och aktiverar kroppen, desto mer energi får du tillbaka. Det finns dessutom många studier som visar att träning av denna typ kan lindra, ibland till och med bota, psykisk ohälsa som ångest och depression. Med andra ord är det inte bara kroppen som förbättras av regelbunden träning, även psyket får sig en riktig boost.

5.   Bra för hjärnan

Styrketräning gör dig gladare och piggare, men detta är faktiskt inte allt. Även ditt minne och din koncentrationsförmåga kan förbättras om du tränar regelbundet och får upp pulsen.

Kombinera med näringsrik kost

Som du säkert vet kan du förbättra din hälsa avsevärt med hjälp av styrketräning. Dock är det viktigt att du tränar på rätt sätt för att faktiskt se resultat. Ta gärna hjälp av en personlig tränare för att få tips och råd, i alla fall i början.

Du kommer dessutom inte att se några resultat om du inte äter rätt under tiden du styrketränar. Kroppen behöver såklart bra bränsle för att prestera optimalt. Ät hälsosam och näringsrik kost för bästa resultat!

Styrketräning: Bli starkare, mer tonad och hälsosammare

Styrketräning: Bli starkare, mer tonad och hälsosammare

Styrketräning har många olika fördelar, både för kropp och sinne. Om du vill få ut så mycket som möjligt av din träning kan ett tips vara att kombinera styrketräning med konditionsträning. Självklart bör du även se till att äta rätt för att snabbare se de resultat du eftersöker. I denna artikel ska vi titta lite närmare på styrketräning, och hur denna typ av träning kan förbättra din hälsa.

Varför ska man styrketräna?

Styrketräning är en fantastisk motionsform. Inte nog med att du blir starkare rent fysiskt, du blir även gladare, piggare och din hjärnkapacitet förbättras. Detta kommer att förenkla många moment i din vardag, inte minst när du blir äldre. Genom att bygga muskler kan du dessutom förbättra kroppens fettförbränning, vilket förstås har positiva effekter på både in- och utsida. Som med all träning minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Underlättar viktminskning

Om ditt mål med träningen är att gå ner i vikt kommer styrketräningen att göra underverk. Genom att bygga muskler kan du, som tidigare nämnt, öka kroppens metabolism och förbränna fett i en snabbare takt, till och med när du ligger och sover. Styrketräning förhindrar dessutom att kroppen bryter ner muskler (vilket den gör vid enbart konditionsträning) och hjälper dig därför att underhålla din nya vikt.

Kombinera med konditionsträning

För bästa resultat bör du kombinera styrketräning med konditionsträning. Dock behöver det inte röra sig om löpning eller annan högintensiv motion – cirkelträning går minst lika bra. Faktum är att en del studier visar att cirkelträning har minst lika bra effekt på konditionen som löpning har. Så länge du får upp pulsen och flåset räknas det som konditionsträning. Ha detta i åtanke när du sätter upp dina framtida styrkepass.

Ät rätt före och efter träning

Det sägs att magrutor lagas i köket och detta är ingen myt. Styrketräning är energikrävande och därför är det viktigt att kroppen får i sig rätt bränsle. Vad du ätit dygnet innan passet är viktigare än vad du äter precis innan – faktum är att en PW på tom mage ger mycket hög fettförbränning! Efter träningen behöver musklerna tillgång till protein för att inte brytas ned. Då kan ett proteinrikt mellanmål vara bra.

Så kommer du igång

Det finns som sagt en hel del fördelar med styrketräning. Så hur kommer du egentligen igång? Det bästa är att besöka ett gym och testa dig fram. Pröva olika maskiner och träningsformer för att hitta det som passar just dig. Du kan också få inspiration, råd och tips av en personlig tränare. All information du behöver gällande kost och styrkeövningar finns kostnadsfritt på nätet. Det viktigaste är dock förstås att ha roligt!

Program för en hälsosam livsstil

Program för en hälsosam livsstil

En hälsosam livsstil är något de flesta eftersträvar, men vad innebär det egentligen? Det finns många faktorer som påverkar, men de allra största är kost, träning, sömn och glädje. Att undvika stress är också en nödvändig del, så att man inte riskerar att gå in i den ökända väggen. Vi ska titta närmare på vad en hälsosam livsstil kan innebära, samt hur du kan utforma ett långsiktigt, personligt program.

Kost och träning

När gemene man tänker på en hälsosam livsstil är det ofta framförallt kost och träning som dyker upp. I ett stressigt samhälle med höga prestationskrav på individen kan det ibland vara svårt att hinna med att prioritera hälsan, och att ge kroppen den mat och motion den behöver för att må bra. Men med hjälp av rätt kost och träning kan du uppnå din fulla potential!

Rätt hälsoprogram för rätt individ

Vad är då rätt kost och träning för att uppnå en hälsosam livsstil? Det finns inget enkelt svar på den frågan och börjar man söka runt på internet hittar man många olika tankar och åsikter i frågan. Vilken kost och motionstyp som är rätt för dig behöver inte vara rätt för någon annan. För att uppnå en hälsosam livsstil kan det därför vara värt att ta hjälp från experter och proffs.

Ett program ger struktur

Vill du skapa en mer hälsosam livsstil, men har svårt att komma igång på egen hand? Då finns det olika program som kan hjälpa dig på traven. Dessa program är anpassade efter dig och dina behov av en expert, och de innehåller individanpassade scheman för kost och träning. Att följa ett program innebär struktur vilket underlättar mycket då du inte behöver ta några beslut själv, utan endast kan lita på din plan.

Förlita dig på programmet

Att börja mixtra med kost, träning och sömn för att uppnå en hälsosam livsstil på egen hand kan vara farligt. Det handlar inte om att skapa restriktioner i livet, utan om att öka på det som är bra för dig. Därför är det viktigt att följa ditt program till punkt och pricka, för att du ska få de resultat du vill ha, och undvika skador eller problem.

Uppnå en hälsosam livsstil

Med hjälp av ett hälsoprogram kan du alltså förändra ditt liv till det bättre. Genom experter och proffs får du ta del av kunskap och erfarenhet som för dig närmare en hälsosam livsstil. Det är enklare att följa en given struktur, istället för att fatta beslut själv eller gå lite på måfå. Använd en sökmotor som Google eller Bing, för att hitta en personlig tränare eller kostrådgivare i din närhet. Lycka till!