Coronaviruset, eller sars-cov-2 som det även heter, har bokstavligen lamslagit världen. Detta luriga virus har satt skräck i världens befolkning och många länder vittnar om panik där folk bunkrar mat. Samtidigt manar experter till lugn och uppmanar folk att tänka rationellt. Friska människor behöver inte oroa sig för symptomen eftersom de oftast är lindriga. Däremot kan coronaviruset vara farligt och till och med dödligt för äldre personer samt de som tillhör en riskgrupp. Därför måste alla ta sitt ansvar och se till att inte smitta dessa personer. Detta påverkar såklart vardagen och möjligheten att träna. Här kan du läsa mer om vad du bör tänka på vid träning i dessa virustider.

Vad är coronaviruset?

Detta är inte första gången som ett coronavirus påträffas. Sars och mers är tidigare coronavirus, men skillnaden är att det nya viruset är mer smittsamt. Dock var sars och mers dödligare än det nuvarande viruset, som även kallas sars-cov-2. Covid-19 är sjukdomen som det nuvarande viruset orsakar. Viruset smittar genom mänsklig kontakt och är en så kallad droppsmitta. Det innebär att framför allt hostningar och nysningar sprider smittan, men även partiklar på ytor kan vara smittsamma.

Vilka symptom får den smittade?

De allra flesta som smittas får lindriga symptom som liknar en vanlig influensa. Detta innebär feber, hosta och ibland även andningsbesvär. För friska personer är detta inget farligt utan de kan vänta ut sjukdomen eftersom symptomen går över av sig själva. Det kan dock vara bra att ha medicin för förkylning och hosta hemma om man skulle råka bli smittad. Om man i övrigt är frisk behöver man inte uppsöka sjukhus, men det är mycket viktigt att en smittad person inte träffar äldre personer eller personer från någon riskgrupp eftersom de drabbas mycket hårdare av viruset. Därför bör smittade personer inte heller gå till apotek eller liknande. Den som är smittad ska stanna hemma i karantän och vänta ut sjukdomen, vilket kan ta ett par veckor.

Träning om du är sjuk

Om du är sjuk bör du alltid ta det försiktigt med träning och inte utsätta kroppen för onödig påfrestning. De generella riktlinjerna är att du aldrig ska träna om du har feber, hosta, halsont eller värk i kroppen. Med andra ord ska du inte träna om du upptäcker att du har symptom för coronaviruset. Om du däremot har en lättare förkylning kan du träna lätt. Om du drabbas av en rejäl förkylning bör du dock vänta tre dagar innan du sätter igång med träningen igen.

Träning om du är frisk

Om du är frisk kan du träna som vanligt, men du bör vara extra uppmärksam i dessa virustider. Många gym och träningslokaler håller stängt för att motverka virusspridning. För friska personer kan virussymptomen vara mycket milda och därför är det särskilt viktigt att vara uppmärksam även på minsta tecken på smittan. Om du är tveksam om du är smittad är det bättre att ta det säkra för det osäkra. Visa respekt mot äldre personer och riskgrupper och träna inte bland folk. Löprundor i naturen och hemmagym passar perfekt i oroliga tider när virus sprids okontrollerat.