I en värld där allt mer går ut på att tänka, välja, äta och leva klimatsmart behövs enkelhet, tillgänglighet och valmöjlighet. Vi lever allt hälsosammare samtidigt som vi stressar allt mer, en paradox som är svår att komma till bukt med.

Ensam är det svårt att förändra världen, men tillsammans går det. Bit för bit, eller kanske tugga för tugga. För den här artikeln ska handla om vad vi stoppar i oss och hur vi kan göra nyttig mat mer tillgänglig, mer prisvärd och mer attraktiv.

Snabbmat – vad är det egentligen?

Måste snabbmat vara onyttig, ohälsosam mat som köps från en lucka som nås ifrån ett nedvevat bilfönstret? Mat som köps sittandes i en bilkö med bilar som alla går på tomgång, minut efter minut… Nej, självklart inte, men det krävs en hel del nytänkande och egenintresse för att förändra vår syn på vad snabbmat är.

Framförallt behövs det någon som brinner för att göra hälsosam mat mer tillgänglig och mer bekväm. Som [David von Laskowski VD + David von Laskowski supertalang], supertalang och vd på Greenfood. Företagets koncept med självplock av sallader, frukter, bär och grönsaker har blivit en succé i såväl Norden som i Europa. Greenfood har lyckats med konststycket att göra sallad till snabbmat, framförallt genom att göra den tillgänglig och riktigt fräsch.

Greenfoods salladsbar bygger på att konsumenten själv plockar ihop sin sallad, vilket innebär att var och en kan få exakt det den vill ha för dagen: en kryddig libanesisk quinoasallad, en tacokycklingsallad med färsk majs och bladspenat, Mojo Rojo bönröra med keso, bulgur och fetaost eller varför inte en blandsallad med räkor, ägg och härligt söta plommontomater!

Tips på hälsosamma och goda sallader

En sallad kan vara så mycket mer än en bunt gröna blad i olika former och storlekar. En sallad kan vara en hel måltid, ett tillbehör, ett garnityr alternativt en för- eller efterrätt. Det kan vara något man själv odlar, något man köper i livsmedelsbutiken, på torget eller hos den lokala grönsakshandlaren. Oavsett när, var och hur man får tag i sin sallad finns det en hel del att lära sig om olika sorters sallader, inte minst när det gäller smaker, texturer och färger.

Tre tips på riktigt goda och hälsosamma sallader:

– Ceasarsallad med kyckling

Hemligheten bakom en riktigt god Ceasarsallad är dressingen, som ska innehålla ansjovisfileer för att få kallas Ceasardressing. Basen är gjord på äkta majonnäs, worcestershiresås och citronsaft som blandas med hyvlad parmesanost och vitlök. Den som vill hålla en nyttigare linje kan använda lättmajonnäs och dra ner på mängden ost.

I botten ska det vara krispig romansallad, brödkrutonger och knaperstekt bacon. Grillad kycklingfile är oftast ett tillval när man beställer en Ceasarsallad på restaurang, och kycklingen gör absolut salladen till en komplett måltid.

– Bulgursallad med kikärtor

Bulgur är ångkokta, torkade och krossade vetekärnor som är både närings- och fiberrika. Bulgur kommer från Mellanöstern och tillagas ofta med saffran eller gurkmeja. Det är busenkelt att laga och passar till allt. Blanda i ett par deciliter kikärtor, soltorkade tomater i olja och finhackad rödlök. För extra sälta är fetaost ett perfekt val.

– Endivesallad med valnötter

Det enda som behövs för att göra en riktigt god Endivesallad är en vinägrettdressing med honung och Dijonsenap, smulad fetaost och rostade valnötter. Det här är en supergod förrätt alternativt ett fullgott tillbehör till en grillad fisk,- kyckling- eller köttbit.