Styrketräning har många olika fördelar, både för kropp och sinne. Om du vill få ut så mycket som möjligt av din träning kan ett tips vara att kombinera styrketräning med konditionsträning. Självklart bör du även se till att äta rätt för att snabbare se de resultat du eftersöker. I denna artikel ska vi titta lite närmare på styrketräning, och hur denna typ av träning kan förbättra din hälsa.

Varför ska man styrketräna?

Styrketräning är en fantastisk motionsform. Inte nog med att du blir starkare rent fysiskt, du blir även gladare, piggare och din hjärnkapacitet förbättras. Detta kommer att förenkla många moment i din vardag, inte minst när du blir äldre. Genom att bygga muskler kan du dessutom förbättra kroppens fettförbränning, vilket förstås har positiva effekter på både in- och utsida. Som med all träning minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Underlättar viktminskning

Om ditt mål med träningen är att gå ner i vikt kommer styrketräningen att göra underverk. Genom att bygga muskler kan du, som tidigare nämnt, öka kroppens metabolism och förbränna fett i en snabbare takt, till och med när du ligger och sover. Styrketräning förhindrar dessutom att kroppen bryter ner muskler (vilket den gör vid enbart konditionsträning) och hjälper dig därför att underhålla din nya vikt.

Kombinera med konditionsträning

För bästa resultat bör du kombinera styrketräning med konditionsträning. Dock behöver det inte röra sig om löpning eller annan högintensiv motion – cirkelträning går minst lika bra. Faktum är att en del studier visar att cirkelträning har minst lika bra effekt på konditionen som löpning har. Så länge du får upp pulsen och flåset räknas det som konditionsträning. Ha detta i åtanke när du sätter upp dina framtida styrkepass.

Ät rätt före och efter träning

Det sägs att magrutor lagas i köket och detta är ingen myt. Styrketräning är energikrävande och därför är det viktigt att kroppen får i sig rätt bränsle. Vad du ätit dygnet innan passet är viktigare än vad du äter precis innan – faktum är att en PW på tom mage ger mycket hög fettförbränning! Efter träningen behöver musklerna tillgång till protein för att inte brytas ned. Då kan ett proteinrikt mellanmål vara bra.

Så kommer du igång

Det finns som sagt en hel del fördelar med styrketräning. Så hur kommer du egentligen igång? Det bästa är att besöka ett gym och testa dig fram. Pröva olika maskiner och träningsformer för att hitta det som passar just dig. Du kan också få inspiration, råd och tips av en personlig tränare. All information du behöver gällande kost och styrkeövningar finns kostnadsfritt på nätet. Det viktigaste är dock förstås att ha roligt!